Deltagelse i et bryllup er et privilegium, men det føles ikke altid sådan. Det sidste et brudepar ønsker, er at deres gæster sidder og kigger på klokken. Her er 10 tips til at sikre, at alle gæster for en fantastisk aften.
1: Introducer gæsterne for hinanden
Et bryllup samler to familier og sæt af venner, hvilket normalt betyder en stor gruppe af mennesker, som ikke kender hinanden. Dette kan resultere i akavet ’small talk’. Start din velkomsttale med at introducere de forskellige bekendtskaber, for at bryde isen. Bed de forskellige dele af familien, samt mindre vennegrupper om at rejse sig på skift, samtidig med deres relation til brud og brudgom præsenteres.
Se billeder fra bryllupper i Sjælland
En anden mulighed for at ryste gæsterne sammen, er at lave en indledende stafet i tiden mellem vielse og middag. Gæsterne inddeles i hold, som svare til dem, de skal sidde ved bord med senere. Stafetten kan bl.a. indeholde opgaver såsom sangskrivning, dekoration, skrive en hilsen etc.
2: Hold dig til tidsplanen
Ingen forventer at tidsplanen holder til militær præcision på bryllupsdagen, men du ønsker ikke at dine gæster skal kede sig, mens de formelle bryllupsbilleder tages færdigt. Det er her ’cocktail-hour’ kan være en super ide. Lav lidt lounge stemning ved hjælp af nogle bløde møbler eller en hyggelig gårdhave, og udstyr området med snaks og drinks, og endda lidt musik til at sætte stemningen og holde atmosfæren i live.
3: Lad ikke gæsterne blive sultne
To ord: Hors d’oeuvres. Selvom du har planer om at bryllupsgæsterne skal have stor middag, er det en god ide at have nogle forskellige ’snacks’ til dit bryllup, som de kan nippe af. Mange af dem har sikkert ikke fået andet end morgenmad inden vielsen. Dette kunne f.eks. være mini sandwich, små spyd, sliders, tapas etc
4: Planlæg exit-strategi
Hvis du virkelig vil være sikker på at alle får en festlig aften til dit bryllup, så sørg for sikker hjemtransport til dine gæster. Det kan enten være hotelværelser til fordelagtige priser, bustransport til opsamlingspunkter, eller en form for samkørsel i taxa.
5: Vælg lokale med omtanke
Budget vil altid spille en rolle, når der skal vælges lokale til bryllupsfesten, men der er mange muligheder for at skabe nogle spændende rammer. Dette kan enten være ved at holde bryllupsfesten på et museum, et galleri, en dyrepark eller lign. Det kan også være opstilling af ’fotomaskine’, karaoke, pokerbord, lærred og pensler eller andre artefakter.
6: Optimer bordplanen
Der er ikke noget være end at være det ene par, placeret blandt en masse barndomsvenner, som kender hinanden rigtig godt. Det er vigtigt at bruge lang tid på bordplanen, og sørge for en balance mellem ukendte og kendte ansigter ved hvert bord.
7: Sæt tidsbegrænsning på taler
Ja, det er bestemt rart at høre opmuntrende ord og glade lykønskninger, men medmindre dine venner er stand-op komikere i deres fritid, kan en lang tale nemt gå fra sentimental til ulidelig. Begræns længden og muligvis antallet af taler, samt sørg for at gruppere dem, så gæsterne også for mulighed for at strække ben.
8: Book en klovn
Udvalget af underholdning til bryllupper er uendeligt og mange af dem er super professionelle. Et lille indslag under middagen, kan absolut være en god ide. Du kan finde alt fra stand-up, til mavedanser, tryllekunster, danser, solosanger etc. Kun fantasien sætter grænser.
Skal i bruge billeder fra bryllupper i Jylland?
9: Mere end bryllupskage
Bryllupskage er et dejligt syn, men overvej at udvide konceptet til dessertbuffet med et overflødighedshorn af søde sager som supplement til kagen. Små kager, slik, cookies, flødeboller, chokolade etc.
10: SLAP AF!
Bryllupsplanlægning kan være meget stressende, men når dagen kommer, vil alle have mere sjov, hvis de kan mærke at I også er afslappet og har en fest. Tænk over det: Har du det sjovt til fester, hvor værten er anspændt? Allier dig med en god ven, som bringer en cocktail eller lign, hver gang du ser anspændt ud.
Læs også: